maandag 6 april 2020

Duurzame wattenschijfjes

Al tijden wil ik duurzamer gaan leven, maar eerlijk gezegd wist ik niet goed waar te beginnen. En ik vroeg me ook af of het beetje dat ik kan doen wel echt een verschil maakt.


Maar sinds ik recent de online cursus Natuurlijk duurzaam volgde weet ik dat elk klein beetje dat iedereen doet wel degelijk verschil maakt. En dat -als je eenmaal dat eerste stapje hebt gezet- er vanzelf steeds meer stappen volgen.
Dus droogde ik vandaag -voor het eerst in jaren- mijn was buiten en haakte ik herbruikbare wattenschijfjes om je gezicht mee te reinigen.

Patroon wattenschijfje

Het is een heel simpel patroon, drie toeren stokjes met een leuk kartelrandje als afwerking.
Ik gebruikte Epic van Yarn en Colors. Het is een wat dikker garen, 100% katoen en mag gewassen op 60 graden. Ik gebruikte haaknaald 4,5. Uit één bolletje van 50 gram haalde ik acht schijfjes.

Toer 1.
Maak een magische ring en haak daarin 2 lossen en 9 stokjes. Sluit de toer met een halve vaste.
(10 stokjes)

Toer 2.
Haak 2 lossen en 1 stokje in de eerste steek. Haak vervolgens in elke steek 2 stokjes en sluit de toer weer met 1 halve vaste. Hij gaat een beetje kromtrekken, maar dat komt straks helemaal goed!
(20 stokjes)

Toer 3.
Haak 2 lossen en 1 stokje in de eerste steek. Haak dan steeds afwisselend 1 stokje en 2 stokjes per steek. Sluit wederom met 1 halve vaste.
(30 stokjes)

Toer 4.
Haak 2 lossen en haak dan 1 halve vaste in de eerste steek. Haak vervolgens steeds 1 losse en 1 halve vaste. Dus in elke steek haak je 1 halve vaste met steeds 1 losse ertussen. Dat zorgt voor het leuke kartelrandje. Hecht af, stop de draadjes in en hoppa, je hebt je eerste wattenschijfje gehaakt!

Ik ga een BH-waszakje bij de wastafel hangen om ze daarin te verzamelen en ze zo bij de witte was te kunnen doen. Dan raken ze ook niet kwijt.


Stay tuned voor nog meer tips om duurzamer te leven, want ik heb de smaak te pakken :-)



1 opmerking:

  1. Wat een goed idee! Ik ga ze zeker proberen te haken.
    Ik hoop dat jullie het goed vinden: ik heb een verwijzing naar deze blog op mijn website gezet zodat veel meer mensen die graag haken het kunnen lezen (www.m-monique.nl oftewel "Stofjes shoppen met Mo"). Als het niet mag hoor ik het graag van u. Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.