zondag 3 mei 2015

Een kijkkastje maken van een sigarenkistje.

Met een sigarenrokende man heb je al heel snel een flinke verzameling sigarenkistjes. En daar kun je van alles mee doen...

Een kijkkastje stond al een tijdje op mijn lijstje.



Wat heb je allemaal nodig?

  • Sigarenkistje
  • Mooi papier
  • Verf (of gesso)
  • Kwast
  • Modpodge/textiellijm
  • Bolletjeslint
  • Snijmat
  • Ijzeren liniaal
  • Mesje
  • Potlood
  • Dingen voor in het kastje

Hoe maak je het?
  • Ik haalde voorzichtig het deksel en de scharniertjes van het kistje. Daarna verfde ik de buitenkant wit met Gesso (fles van de Action). Ik probeerde eerst witte acrylverf, maar die kreeg de tekst op het kistje er niet helemaal mooi onder. Gesso werkte beter. Het is erg snel droog dus ik kon het al vlug een tweede laag geven. Ik nam ook het dunne randje bovenop het kistje even mee. Maak je kwast goed schoon en droog en je kunt hem straks gebruiken om te lijmen.
  • Daarna heb ik de bodem van het kistje opgemeten en sneed behangpapier op maat. Ik kreeg ooit een behangstalenboek van mijn zus met papiertjes die leuk bij elkaar passen. Maar je kunt natuurlijk ook mooi ander papier gebruiken.
  • Vervolgens heb ik een voor een de vier zijkanten van het kistje opgemeten en sneed ook daarvoor papier op maat. Nu even goed kijken of alles past. Ik heb de stroken papier zo om het kistje heen gelegd dat ik wist welke waar hoorde.
  • Om te lijmen heb ik modpodge gebruikt. Met een kwastje smeerde ik een voor een de binnenzijkanten in en plakte de behangstrook erin. Even goed overal aandrukken en vanuit het midden eventuele lucht eruit wrijven. Als laatste de bodem beplakken. Ook hier goed aandrukken en wrijven vanuit het midden naar de zijkanten om lucht er onderuit te halen.
  • Toen heb ik bolletjeslint langs de rand van het kistje geplakt. Hiervoor gebruik ik textiellijm van Gütermann. Voorzichtig maar stevig aandrukken en het zit goed vast.
  • En dan het leukste werk: het kistje vullen! Hier kun je helemaal los gaan en doen wat je leuk vindt. Ik heb het rustig gehouden en met washitape een houten huisje in het kistje geplakt. Onderaan plakte ik nog twee stukken tape om het helemaal af te maken.
Als je vantevoren al je spulletjes bij elkaar zoekt, heb je in een klein uurtje een superleuk kijkkastje voor aan je muur. Of om ergens neer te zetten.


Op mijn Pinterestbord Cigar Boxes vind je nog meer leuke dingen die je kunt maken van een sigarenkistje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.