dinsdag 27 januari 2015

Patroon gehaakt huisje

Een tijd geleden zocht ik een patroon om een huisje te haken. Ik vond er een boel, maar niet helemaal wat ik zocht. Dus ik probeerde zelf maar wat. Inmiddels heb ik mijn patroon al vaak gebruikt. Het is eenvoudig en daarom kun je er alle kanten mee op. Ik deel het graag met jullie!



Basispatroon gehaakt huisje

Bovenstaand huisje is gehaakt met Phildar 3 op haaknaald 3. Als het af is is het ongeveer 8x13 cm. 
  • Haak 18 lossen.
  • Steek terug naar de derde losse vanaf de naald en haak 16 vasten.
    Je kunt eventueel tellen of je steeds op 16 uitkomt. Zelf hou ik niet zo van tellen, dus ik let aan het begin en eind van de rij goed op! Let op dat je aan het eind van de rij de laatste steek niet vergeet. Steek die zover mogelijk naar het eind in, maar wel in een 'dubbele' lus. Dat is wat wroeten, maar op die manier krijg je een mooie rechte rand.
  • Als je een rij af hebt, haak je een keerlosse en keer je je werk. Haak weer 16 vasten en een keerlosse.
    Ga hiermee door totdat je een vierkant lapje hebt. Omdat ik niet van toeren tellen houd, doe ik dat op het oog. Ik schrijf wel even op aan welke kant het begindraadje zit zodat allebei de lapjes straks precies even groot zijn.
  • Als je aan het eind van de laatste rij nog twee lussen op je naald hebt (je bent dus middenin de laatste vaste) knip je de draad af (10 cm) en hecht je de kleur voor het dak aan. Met deze nieuwe kleur maak je de laatste vaste af, je haakt een keerlosse en je keert je werk.

Nu ga je het dak haken.
  • Haak de eerste twee vasten samen. Dat doe je door in de eerste steek in te steken, de draad om te slaan (je hebt nu twee lussen op je naald), in de volgende steek in te steken en de draad om te slaan (drie lussen op de naald) en vervolgens de draad om te slaan en door alledrie de lussen heen te halen. 
  • Ga dan verder met in elke steek een vaste tot het eind, haak een keerlosse en keer je werk.
  • Haak steeds aan het begin van de rij de eerste twee vasten samen. Dat doe je totdat je steken op zijn. De laaste rij is alleen de twee laatste vasten samenhaken.
  • Afhechten en draad afknippen.

Je eerste huisje is klaar!

Haak op dezelfde wijze nog een huisje.
  • Kijk wat de mooiste kant van het huisje is en werk de draadjes weg aan de 'verkeerde' kant. Dit doe je bij allebei.
  • Leg nu de huisjes op elkaar met de mooie kant aan de buitenkant. We gaan ze aan elkaar haken met vasten.Begin aan de rechterkant waar het dak begint en werk omhoog naar de punt van het dak.
    Ik vind het het mooiste om te omhaken met dezelfde kleur als waarmee je gehaakt hebt.
    Belangrijk als je gaat omhaken is dat je zorgt dat je niet maar in één lusje van de steek steekt; je krijgt dan gaatjes in je werk en dat is niet zo mooi. 
  • Haak nu de daken van de twee huisjes met vasten aan elkaar. Je haakt een vaste in elke steek. Die steken zijn vaak niet echt duidelijk te zien, waardoor het soms een beetje friemelen is. Omdat je het met dezelfde kleur doet valt het straks helemaal niet op.
    Maak in de eerste en de laatste steek twee vasten en in de punt van het dak drie vasten in één steek. Zo blijft de vorm van het huisje beter zichtbaar.
  • Als je aan het eind van het dak gekomen bent zorg je dat je nog twee lussen op je naald hebt (middenin de laatste vaste). 
  • Nu hecht je de kleur van de 'muur' aan, maakt die vaste af en gaat door met het omhaken van de rest van het huisje. In de hoeken beneden haak je drie vasten in één steek. 
  • Als je nog ongeveer 4 cm te gaan hebt, vul je het huisje een beetje op.
  • Maak de laatste steek met een halve vaste vast aan het begin van het dak en hecht af. 
  • Stop de laatste draadjes in en klaar is je huisje!

Variaties
  • Je kunt een knoopje op je huisje naaien. Of een gehaakt hartje. Of een bloemetje. Of een deur. Of van vilt een raampje en een deur. Doe dat dan vóórdat je de huisjes aan elkaar haakt.
  • Je kunt op de overgang van de muur en het dak een rij halve vasten haken in een contrasterende kleur. Of een rij kraaltjes naaien. Dit deed ik als laatste, als de huisjes al aan elkaar zitten.
  • Je kunt nog een schulprandje om het dak haken. Ik deed drie halve stokjes-een halve vaste-drie halve stokjes-1 halve vaste-etc. Kijk even wat leuk uitkomt.
  • Je kunt ze enkel laten en er zo cadeaulabeltjes van maken.
  • Je kunt 'm helemaal in één kleur maken en er een stoere sleutelhanger van maken. Stonewashed Scheepjeswol is hier erg leuk voor. Begin dan met omhaken van de twee helften in de punt van het dak. Op die manier kun je, als je rond bent, bovenaan een lus haken van een aantal lossen met om die lus een aantal vasten om zo de lus wat steviger te maken. 
  • Haak er een aantal (enkel of dubbel en opgevuld) en maak er een slinger van.
  • Maak er een hanger van door ook wat andere dingen te haken en ze onder elkaar te hangen. Of naast elkaar aan een tak.
  • Het huisje is ook erg leuk met een ophangtouwtje met een kraal. Stuur hem eens naar mensen die net verhuisd zijn.
  • Of maak eens een hele grote en gebruik hem als kussen. Die staat nog op mijn to-do-lijstje!


Het leuke van dit patroon is, dat je het huisje zo klein of zo groot kunt maken als je zelf wilt! Haak het aantal lossen dat je wilt, haak er twee extra en begin met vasten in de derde losse vanaf de naald. Altijd goed!

Oh, en dit patroon mag je gewoon gebruiken en delen met anderen en de gemaakte huisjes van dit patroon mag je gerust verkopen. Ik wil alleen niet dat je het patroon gaat verkopen, dat zou een beetje oneerlijk zijn.

Ik zou het superleuk vinden als je me laat zien wat voor huisje jij met dit patroon gemaakt hebt! Stuur me een link of deel je foto op Instagram met #gittepetitgehaakthuisje. Dan kan ik hem vinden. Je vindt daar ook mijn huisjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.